سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وبسایت خبری آفتاب

صفحه خانگی پارسی یار درباره

اسپیکر چیست؟ ویژگی های یک گوینده حرفه ای؟


اگر قصد دارید یک سخنران حرفه ای شوید، اولین قدم این است که با مهم ترین جنبه های این حرفه یعنی گوینده رادیو آشنا شوید، یعنی. اصول گفتار و فنون بیانی. داشتن مهارت های بیان و صحبت به شما کمک می کند تا احساسات خود را راحت تر بیان کنید. در این صفحه سعی شده است ابتدا فن بیان و فن بیان توضیح داده شود و سپس تکنیک های تقویت صدا برای تبدیل شدن به یک گوینده، دوبلور، گوینده و ... توضیح داده شود.

منظور از گفتار چیست؟

اسپیکینگ یعنی خواندن مطالب متنی با صدای دلنشین و رساندن پیام به مخاطب. این نوع محتوای متنی می تواند هر چیزی باشد، مانند: کتاب، داستان، شعر، رمان، خبر و .... افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، سخنران یا قصه گو نیز نامیده می شوند.

اسپیکینگ رشته بسیار وسیعی است و شاخه های مختلفی دارد. اخبار، کتاب های صوتی، پادکست ها، دوبله، پخش رادیویی و میزبانی بخش های مهمی از این بخش هستند (که در زیر به طور کامل به آن ها می پردازیم). مهم نیست در کدام بخش صحبت می کنید، تنها کار این است که اصول حرفه ای را رعایت کنید. مهمترین چیز برای این حرفه صدای قوی (که به طور کامل توضیح خواهیم داد) و لحن مناسب است. بنابراین به عنوان یک سخنران باید سعی کنید در هر موقعیتی که هستید این دو اصل را رعایت کنید.

پخش رادیو: برنامه های رادیویی هم به صورت زنده و هم از پیش ضبط شده تولید می شوند، اگرچه اکثر برنامه هایی که می شنوید به صورت زنده پخش می شوند. می آیند، خوب می دانند. زیرا صدای آنها فوراً شنیده می شود و نمی توان آن را دوباره ضبط کرد.

خبرگزاری صدا و سیما: خبر یکی از مهمترین جنبه های راه اندازی شبکه است. بنابراین کسانی که به عنوان تبلیغ کننده در این برنامه ها شرکت می کنند باید به این فرصت عمل کنند. به دلیل استفاده یا اضافه کردن بخشی یا استفاده از لحن نامناسب می توان گفتار موثر را استرس زاترین نوع ارتباط دانست که می تواند عواقب جدی داشته باشد.

کتاب‌های صوتی و پادکست‌های روایی: این دو نوع محتوای صوتی به یک شکل ضبط می‌شوند، اما نحوه انتشار آنها متفاوت است (اگر می‌خواهید در مورد تفاوت بیشتر بدانید، می‌توانید تفاوت بین سایت‌های پادکست و کتاب‌های صوتی را ببینید). هر چند صحبت در این دو حوزه مستلزم تسلط و استفاده از تکنیک های حرفه ای است، اما فاقد حساسیت دو مورد قبلی است.

دوبله و دوبله: یکی از جالب ترین شاخه های دوبله و دوبله. در این بخش، گویندگان صداپیشگی کاراکترهای فیلم، تیزر، ویدئوهای تبلیغاتی، انیمیشن ها و … دوبله به صداپیشگی نیز معروف است زیرا در این قسمت گوینده باید سعی کند شبیه یک بازیگر به نظر برسد و با تغییر صدا و زیر و بم صدای خود را بازی کند.

انواع گفتار

در فارسی به انواع ضبط صدای انسان اطلاعات صوتی می گوییم، اما در شکل خاص تر، این عنوان با سه عبارت صداپیشه، صداپیشگی و دوبله تعریف می شود. همه این اصطلاحات را می توان برای قسمت های مختلف استفاده کرد. .

Voice over: توضیحاتی در مورد محتوای صوتی مانند پادکست ها، کتاب های صوتی یا ویدیوهای تبلیغاتی که صدای شما پخش می شود اما تصویر شما در این دسته گنجانده نشده است.

صداپیشگی: این اصطلاح به عنوان صداپیشگی نیز شناخته می شود. این سبک از صحبت کردن اغلب با بازیگری همراه است. یعنی گوینده باید سعی کند لحن خود را در نقاط مختلف داستان تغییر دهد. این سبک داستان و توالی دیالوگ به طور گسترده ای برای صداگذاری شخصیت های کارتونی یا بازی های رایانه ای استفاده می شود.

دوبله: دوبله: دوبله به معنای دوبله شخصیتی است که قبلاً صدا دارد. مثلاً تغییر صدای بازیگران و شخصیت های کارتونی را دوبله می گویند. رای دادن نیز نوعی نظارت است.

چگونه صدای خود را تقویت کنیم؟ گوینده متن احساسی

تقویت صدا یا آموزش صدا برای صحبت کردن حرفه ای شامل چندین مرحله است مهمترین اصل برای داشتن صدایی زیبا، تقویت حنجره برای تنفس صحیح هنگام صحبت است تنفس صحیح به شما کمک می کند جملات را بهتر تلفظ کنید، بنابراین تمرین تنفس صحیح یک اصل اساسی مهم در صحبت کردن است. اما صدای قوی یا صدای قوی چه ویژگی هایی دارد؟ بسیاری از مردم فکر می کنند که صدای قوی به معنای صدای بلند یا صدای بلند است اگر صدای قوی یا لونککس باشد، قدرت زیادی دارد به زبان ساده، صدای قوی صدایی است که هر بار که صحبت می کنید یا می خوانید قطع نمی شود برای به دست آوردن چنین صدایی به تمرین و تمرین زیادی نیاز دارید مراحل زیر مهمترین تمرینات تقویت حنجره است

گرم کردن صدا: ابتدا سعی کنید در مکانی ساکت باشید و استراحت کنید، سپس سعی کنید حرف "A" را در پایین ترین نت تلفظ کنید تا زمانی که بازدم اجازه دهد. در مرحله بعد چند نفس عمیق بکشید و حرف "الف" را به صورت کشیده تکرار کنید. با تکرار این تمرین به مدت 5 دقیقه می توانید صدای خود را به درستی پایین بیاورید. سپس حرف "A" را در یک پرده بالاتر تکرار کنید. با تکرار این فرآیند تا زمانی که صدای شما به درستی گرم شود، از آسیب رسیدن به حنجره در حین سخنرانی یا اجرا جلوگیری می کنید. فراموش نکنید که صدای شما با شروع تمرین از فرکانس های پایین به بلوغ کامل می رسد.

اگر در حین ورزش احساس سوزش، خارش گلو و سرفه می کنید، به این دلیل است که برای بالا بردن پرده عجله دارید. برای حل چنین مشکلی باید به صفحه قبلی برگردید و 5 دقیقه تمرین کنید. برای پر کردن و خالی کردن ریه های خود عجله نکنید. سعی کنید این فرآیند را به آرامی و با لذت انجام دهید تا در حین ورزش، تنفس مختل نشود. برای انجام صحیح این کار ابتدا معده و سپس سینه را با هوا پر کنید. پرده پایین را بیرون بکشید و پرده بالایی را بیرون بیاورید. برای گرفتن بهترین نتیجه از این تمرین، آن را به مدت دو ماه به طور مداوم انجام دهید تا دیگر صدای شما ناپخته به نظر نرسد.

صدای صوتی: در مرحله بعد باید بتوانید صدای خود را بلند کنید یا زنگ بزنید. صدای بلند صدایی است که در همه جا به طور یکنواخت و بدون تار شدن شنیده می شود. صدایی که این ویژگی ها را داشته باشد یک فضا را احاطه می کند، بنابراین به راحتی می تواند فضای آن محیط را کنترل کند. این تکنیک یکی از روش‌هایی است که به مجریان کمک می‌کند برنامه خود را مرتب نگه دارند. اگر می خواهید صدای بلندی داشته باشید، ابتدا باید نفس عمیقی بکشید و استراحت کنید، سپس با صدای روده ای کلماتی را که در انتها حروف "نگ" در آنها وجود دارد بگویید. به عنوان مثال: هنگ و منگ. این کلمات باید به صورت کشیده تلفظ شوند.

سپس شعری را انتخاب کنید و با صدای بلند بخوانید. برای عملکرد بهتر، حرف "R" را می توان به صورت "rrrrr" تلفظ کرد. برای تولید صدای سوت باید از روش های زیر استفاده کنید: ابتدا چندین نفس عمیق بکشید تا ریه ها پر شوند، سپس به آرامی هوا را استنشاق کنید و به طور مداوم تکرار کنید: آه، بله و ... مطمئن شوید که در این مدت آرام نفس می کشید. در مرحله بعد، فک پایین را شل کنید و شروع به تنفس از طریق دهان کنید. تنفس در این تمرین باید کوتاه و سریع باشد.

تمرین بعدی افزایش ظرفیت ریه است. در این تمرین ابتدا ماهیچه های خود را شل می کنید و نفس عمیقی می کشید تا ریه هایتان پر از هوا شود. سپس شمع را جلوی دهان خود قرار دهید و سعی کنید هوا را به درستی از ریه ها خارج کنید. باید این کار را انجام دهید تا شعله پخش نشود. در نهایت شمع را به شدت روشن کنید. تکرار این تمرین بارها و بارها باعث می شود که صدایی یکنواخت داشته باشید.

اگر می خواهید یک سخنران حرفه ای شوید، اولین قدم این است که با مهم ترین جنبه های این حرفه یعنی اصول سخنرانی و فن بیان آشنا شوید. مهارت های گفتاری و گفتاری به شما کمک می کند تا احساسات خود را راحت تر بیان کنید.